Гуманітарно-мистецький напрям наукової діяльності викладачів кафедри міжнародних відносин

Кафедра міжнародних відносин ДУЕТ послідовно реалізує наукову діяльність за гуманітарно-мистецьким напрямом, орієнтованим на інтеграцію знань, творчості та глобального мислення. Наукові дослідження за гуманітарним напрямом реалізують викладачі іноземних мов. Викладачі кафедри активно залучають студентську спільноту до реалізації наукових ініціатив, спрямованих на розвиток креативних компетентностей через вивчення іноземних мов, розробку авторських проєктів, участь у міжнародних конференціях та впровадження сучасних освітніх технологій. Такий підхід сприяє отриманню нових наукових результатів та формуванню нового покоління фахівців, здатних ефективно діяти в умовах глобалізованого світу.

Фокус наукових досліджень та здобутків викладачів

  1. Наукові засади креативності як основа розвитку гуманітарного напрямку

Викладачі кафедри активно займаються науковими дослідженнями у сфері розвитку у студентів нелінгвістичних спеціальностей через навчання іноземних мов. Їхні праці публікуються у фахових виданнях України та міжнародних базах даних (Scopus, Web of Science, Index Copernicus та ін.). Потужним напрямом є наукові дослідження засад розвитку креативності у цьому процесі.

Розвиток креативних здібностей під час оволодіння іноземними мовами у ДУЕТ базується на методах та технологіях, висвітлених у наукових публікаціях викладачів кафедри міжнародних відносин:

1. Романенко О.В., Заболотська І.О. Передумови розвитку креативності у студентів нелінгвістичних спеціальностей на заняттях з ділової іноземної мови // Вісник науки та освіти, №5 (11), 2023. 944 с. – С. 691-710. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-5(11)-697-710 Фахове видання, категорія “Б” (Index Copernicus).

2. Chyzhykova O.V. Teaching Methods and Techniques of Developing Creative Thinking of Future Economists and Managers in the Process of Foreign Language Learning. Освітологічний дискурс, 2023, вип. 1(40), с. 152–165. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.19 (наукове фахове видання України категорії «Б», який включено до міжнародних наукометричних баз (Index Copernicus, Google Академія, Crossref, WorldCat).

3. Чижикова, О. В. (2024). Developing Creative Abilities of Future Journalists in the Process of Learning German as a Second Foreign Language. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 247-250 (eng). https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-247-250 Фахове видання (категорія «Б»). Index Copernicus. Google Scholar, Academic Journals, Research Bible, WorldCat

 

2. Наукові підходи до підвищення професійної комунікативної компетентності

Викладачі активно досліджують сучасні підходи до викладання фахової іноземної мови з метою підвищення ефективності професійної комунікативної компетентності здобувачів. Основна увага приділяється комунікативним технологіям, інтерактивним методам та адаптації змісту навчання до професійних потреб здобувачів. Результати досліджень впроваджуються в освітній процес і сприяють формуванню мовленнєвої компетентності у професійному середовищі:

1. Романенко О.В. (20024). Шляхи удосконалення англійської мови у підготовці майбутніх спеціалістів з інформаційних технологій // Інноваційний розвиток сучасної науки та освіти : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / Міжнародний гуманітарний дослідницький центр (м. Житомир, 11 червня 2024 р.). Research Europe, 2024. 224 с. – С. 122-125. Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1-ZvnQOZpxFx9RbvX8ov27_r5dx_rZZa9/view?usp=drivesdk.

2. Chyzhykova O.V. Development of Professional Communicative Competence of Future Lawyers in the Process of Teaching English. Міжнародний філологічний часопис. 2021. Вип. 12 (2). С. 121-125 DOI: http://dx.doi.org/10.31548/philolog2021.02.121 URL: http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Filol/article/view/15022 Фахове видання (категорія «Б»). Index Copernicus

3. Дзевицька Л.С., Романенко О.В. Особливості викладання іноземної мови професійного спрямування студентам юридичних спеціальностей // Правовий часопис Донбасу – № 1 (70), 2020 р: Донецький юридичний інститут МВС України,. – 232 с. – С. 192 – 201. DOI: https://doi.org/10.3266/2523-4269-2020-70-1 Фахове видання, категорія «Б». (Index Copernicus International).

 

3. Авторське наукове дослідження проблематики академічного зворотного зв'язку

Невід’ємною частиною комунікації є забезпечення академічного зворотного зв’язку зі студентами. Викладачі кафедри активно проводять дослідження академічного зворотного зв'язку з метою підвищення якості освітнього процесу. У фокусі дослідження – ефективність сучасних технологій, методів надання зворотного зв’язку студентам щодо їхніх академічних досягнень, зокрема засобами інформаційних технологій. Результати дослідження, що охоплюють сучасні технології, методи, принципи конструктивного зворотного зв’язку під час вивчення іноземних мов студентів нелінгвістичних спеціальностей, висвітлено у науковій публікації, яка проіндексована у міжнародній накокометричній базі Web of Science (ESCI) :

Chyzhykova O.V. Provision of Constructive Feedback by Means Of Information Technologies in the Process of Foreign Language Competence Development of Students of Economic Specialties. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. № 2(82). С. 231–242. ISSN: 2076-8184. Електронне наукове фахове видання України (категорія «А»). DOI: 10.33407/itlt.v82i2.3999.

Отримані дані свідчать про позитивний вплив своєчасного й конструктивного зворотного зв’язку на мотивацію та успішність студентів і активно впроваджуються в освітню практику кафедри для вдосконалення взаємодії між викладачами та здобувачами освіти.

 

4. Наукове дослідження спеціальної термінології для фахової іноземної мови

Викладачі кафедри ведуть дослідження теоретичних і практичних проблем, пов’язаних із викладанням мовних дисциплін. До теоретичних питань можна віднести дослідження особливостей спеціальної термінології, успішне опанування якою є основою при вивченні студентами фахової іноземної мови і мови професійного вжитку. Результати досліджень професійної лексики, зокрема, правознавчої тематики, було відображено у ґрунтовному дослідженні щодо юридичної термінології, співавтором якого виступила Романенко О.В.:

Mishenina, T., Romanenko, O., Dzevytska, L., Ternavska, T., & Lytvyn, I. (2022). Renewing the Speech of Lawyers in the Postmodern Society. Postmodern Openings, 13(3), 284-309. https://doi.org/10.18662/po/13.3/490 (SCOPUS, Web of Science).

 

5. Апробація розроблених наукових підходів до викладання другої іноземної мови: принципи плюрилінгвізму

Викладання іноземної мови як фахової та мови професійного вжитку студентам різних спеціальностей надає подальші можливості спостереження, вивчення, аналізу і висвітлення результатів прикладних досліджень щодо особливостей викладання іноземної мови студентам нелінгвістичних спеціальностей.

Основою навчання другої іноземної мови є принципи плюрилінгвального підходу, що висвітлено у публікаціях викладачів кафедри міжнародних відносин:

1. Chyzhykova, O.; Romanenko, O.; Dzevytska, L. and Zotova-Sadylo, O. (2022). The Formation of Polycultural Competence of Future Economists and Lawyers in Foreign Languages Learning in the Context of New Educational Paradigm. In Proceedings of the 5th International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence - ISC SAI, SciTePress (Science and Technology Publications, Lda), ISBN 978-989-758-600-2, pages 468-477. DOI: 10.5220/0011365800003350

2. O. Romanenko, O. Chizhykova, L. Dzevytska, I.Zabolotska,O. Zotova-Sadylo I. Bazarenko. Plurilingual Approach to Teaching a Second Foreign Language to Students of Non-Linguistic Specialties (2020). III International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence 2020 (ISC-SAI 2020): Atlantis Press SARL,Volume 129, pp. 73-84. DOI: 10.2991/aebmr.k.200318.010

3. O. Chyzhykova, O.Romanenko, I. Bazarenko, L.Dzevytska , A. J. Baitelessova (2021) Plurilingual Approach to Improving Lexical Competence of Non-Linguistic Majoring Students. IV International Scientific Congress “Society of Ambient Intelligence – 2021” (ISCSAI 2021), Kryvyi Rih, Ukraine, April 12-16, 2021: SHS Web of Conferences, Volume 100 (2021). DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202110002014.


Наукова робота із залученням студентства

  1. Наукові гуртки як драйвер креативного мислення

Особливе місце серед освітніх ініціатив займає науковий гурток "Проблемна група розвитку креативного мислення студентів у процесі вивчення англійської мови", який об’єднує студентів, зацікавлених у синергії мовного навчання з творчим підходом до освіти.

Керівник групи – доцент кафедри міжнародних відносин, кандидат педагогічних наук Ольга Чижикова.

Ідея групи – вирішення актуальних питань креативного мислення англійською мовою.

Основною метою наукового гуртка є дослідження сучасних стратегій розвитку креативного мислення під час оволодіння англійською мовою. Студенти аналізують наукові аспекти творчості, розробляють авторські проєкти, які сприяють формуванню дивергентного (нестандартного) мислення, мовної гнучкості та комунікативної впевненості.

Результати та досягнення. Учасники гуртка вже представили свої напрацювання англійською мовою з розвитку креативного мислення на міжнародних науково-практичних конференціях, отримали сертифікати учасників, а також опублікували тези доповідей англійською мовою:

1. Chyzhykova O., Khromychkina A., Omelianenko Yu., Dashko A. Developing Creative Thinking Skills of Future Software Engineers in the Process of English Study // Соціальні комунікації в умовах глобалізаційних процесів: стан, тенденції, перспективи : збірник тез за матеріалами Міжнародної наукової конференції (м. Тернопіль, 16-17 червня 2023 року). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С. 156-158. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29876

2. Chyzhykova O., Kharenko Y., Zubalii A. Effective Learning Strategies for Fostering Creativity in Teaching Foreign Languages to Non-Linguistic Learners. Міжнародні наукові дослідження: інтеграція науки та практики як механізм ефективного розвитку : Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 28–29 квітня 2023 р.) / ГО «Інститут інноваційної освіти»; Науково-навчальний центр прикладної інформатики НАН України. Запоріжжя : АА Тандем, 2023. С. 52-54. https://novaosvita.com/wp-content/uploads/2023/05/IntScRes-Kyiv-Apr2023.pdf

3. Chyzhykova O., Palyvoda S., Bilan M. DEVELOPING CREATIVE WRITING SKILLS OF FUTURE JOURNALISTS IN THE PROCESS OF FIRST AND SECOND FOREIGN LANGUAGE LEARNING. // Global science: prospects and innovations. Proceedings of the 9th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. Liverpool, United Kingdom. 2024. Pp. 355-359. URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/04/GLOBAL-SCIENCE-PROSPECTS-AND-INNOVATIONS-25-27.04.24.pdf

4. Chyzhykova O., Khromychkina A.,Omelianenko Yu. (2024). ANALYSING THE USE OF MACHINE TRANSLATION IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING // Інженерні інновації та розбудова національної економіки: Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції Інженерного навчально-наукового інституту ім. Ю. М. Потебні (09–10 травня 2024 року, м. Запоріжжя). Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 623-626. URL: https://drive.google.com/file/d/1-pibVusFsFmSvCD0GW7jvaVwwfChC3ng/view?usp=sharing.

 

2. Інтеграція наукової діяльності студентів різних спеціальностей

Активне залучення студентів до впровадження науково-дослідної роботи є запорукою розвитку пізнавальних здібностей студентів, підтримки їх подальшого інтересу до вивчення не тільки своїх спеціальних дисциплін, рідної та іноземних мов, але й розвитку ініціативи, пошуку нестандартних шляхів рішення навчальних задач, поглиблення набутих знань, загальної ерудиції тощо. Під вмілим керівництвом викладачів кафедри студенти зазвичай демонструють зацікавленість у веденні досліджень, активно відповідають на впровадження теоретичних завдань у практику, з бажанням вивчають сучасні тренди розвитку науки і із застосуванням набутих навичок володіння іноземною мову опрацьовують інформаційні джерела за обраною науковою темою.

Активна участь студентів спеціальностей "Комп’ютерні науки", "Фінанси", "Облік і оподаткування", "Міжнародні відносини" у науково-дослідницькій роботі підкреслює міждисциплінарний підхід. Вони презентують дослідження англійською мовою на міжнародних конференціях, публікують тези і отримують сертифікати учасників.

Студенти спеціальності «Комп’ютерні науки» взяли активну участь у І Міжнародній науково-практичній конференції Інженерного навчально-наукового інституту імені Ю. М. Потебні ЗНУ «Інженерні інновації та розбудова національної економіки», 09-10 травня 2024 р. у м. Запоріжжя, представивши результати дослідницької роботи за наступними темами:

1. Кодлубовська Анжеліка, КН-22. Використання комп'ютерних технологій в процесі створення реклами (керівник – О. Романенко).

2. Дорошенко Родіон, Буйвол Владислав, КН-22. Використання штучного інтелекту у вищій освіті (керівник – О. Романенко)..

3. Білая Єлизавета, КН-22. Сучасні виклики подальшої діджиталізації освіти (керівник – О. Романенко).

 

3. Обмін досвідом з носіями мов.

З ініціативи та організаційної підтримки викладача кафедри міжнародних відносин Олени Гушко проходять регулярні зустрічі студентів ДУЕТ усіх спеціальностей з носієм мови, волонтеркою Корпусу Миру із США у нашому університеті 2017-2018 роках – Мелісандрою Леонардос. Спілкування англійською мовою відбувається в онлайн форматі за допомою платформи Zoom. Тематика англомовного спілкування зосереджена на різноманітності культур («Такі різні штати»), важливості оволодіння іноземною мовою в сучасних умовах глобалізації тощо.


Соціокультурні аспекти гуманітарної науки та розвиток комунікативної компетентності

Наукова діяльність в галузі знань «Культура, мистецтво та гуманітарні науки» зосереджена на проблематиці управління соціокультурною сферою суспільства, вивченні специфічних особливостей інструментів та потенціалу форм соціокультурної діяльності.

Особливу увагу приділено подіям, подієвому менеджменту, дослідженню їх культурного потенціалу (Соціокультурні детермінанти подієвого публічного менеджменту // ГАБІТУС : Науковий журнал з соціології та психології / гол. ред.:  Шапошникова І.В.- Одеса: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, 2023.- Вип.45 - С. 35-40 (фахове видання, категорія В), вивченню специфічних рис та унікальних соціальних можливостей театру як особливого явища культурної картини світу.

Специфіка пізнання культурних процесів детермінується кроскультурним характером його інститутів, внаслідок чого додаткова увага у дослідженнях приділяється феномену мовних комунікацій, які розглядаються в якості інструмента пізнання культурної багатоманітності світу. З цією метою запроваджено науковий гурток для здобувачів всіх курсів "English Club", який спрямовано на розвиток комунікативних компетентностей і підготовки наукових досліджень з використанням англомовних джерел.  

 

CONTACTS: Medichna street, 16, Kryvyi Rih, Ukraine duet.edu.ua@gmail.com +380 97 214 8869
SELECTION COMMITTEE: Defenders of Ukraine Square, 2, Kryvyi Rih, Ukraine vstup.duet@gmail.com +380 98 207 3648

Генеральні партнери

Служба підтримки сайту
Copyright 2025 ©